Prefectul Judeţului Bacău, dl. Lucian Bogdănel, a participat ieri, 19 ianuarie 2023, în calitate de speaker, la cea de-a patra dezbatere a proiectului „PACTUL PENTRU TINERI”, un proiect naţional iniţiat de Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), în parteneriat cu ministerul Educaţiei, ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Banca Mondială şi UNICEF.
Dezbaterea a fost centrată pe problemele curente cu care se confruntă tinerii din România: reducerea abandonului şcolar, maternitatea juvenilă, consumul de substanţe interzise, bullying şi lipsa financiare, punându-se accent pe găsirea de soluţii viabile pentru stoparea consecinţelor acestora.
Finalitatea proiectului este elaborarea unui plan de măsuri, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung, ce urmează a se prezenta Guvernului României, cu scopul de a produce o diminuare procentuală a abandonului şcolar şi de a identifica un ajutor punctual pentru cazurile sociale.
Intervenţia domnului prefect a vizat sublinierea faptului că în judeţul Bacău abandonul şcolar este într-un procent redus de 0,25% (pt. anul şcolar 2022-2023), conform datelor IŞJ Bacău, în scădere faţă de anul şcolar precedent, când indicatorul era de 0,70%.
La dezbatere au participat reprezentanţi de seamă ai Guvernului României, doamna ministru Gabriela Firea (Ministerul Tineretului Familiei si Egalităţii), domnul ministru Marius Budăi (Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale), doamna preşedinte Cristina Chiriac (CONAF), domnul europarlamentar Dragoş Benea, domnul Valentin Ivancea (preşedinte al Consiliului Judeţean Bacău), precum şi 400 de cadre didactice, tineri şi reprezentanţi ai ONG-urilor cu profil de tineret.
„Tinerii NEETS, care alcătuiesc 20% din tinerii cu vârsta între 15 şi 29 ani (locul 2 în UE), şi analfabetismul funcțional în rândul elevilor (42%, conform ultimului barometru național al literației) sunt un semnal de alarmă cel puțin la fel de îngrijorător!
Marea întrebare care cred că se cere adresată, în lumina indicatorilor de mai sus, este în ce măsură modelul meritocratic al școlii mai reprezintă, pentru tinerii de azi, o opțiune pentru viitorul lor, un itinerariu de urmat?
În ce măsură, în epoca expansiunii tehnologice căreia îi suntem martori, modelul meritocratic al școlii și tocitul coatelor pe băncile unui liceu sau ale unei facultăți mai reprezintă o rețetă de succes, din perspectiva tinerilor și a obiectivelor urmărite de aceștia?
Cred că sistemul educațional e condamnat să se adapteze la aceste realități complexe și disruptive, la noile împrejurări – expansiunea tehnologiei & digitalizarea proceselor şcolare – și să circumscrie toate aceste evoluții cărora nu li se poate sustrage.” A declarat domnul prefect Lucian Bogdănel.